FC Barcelona var den eneste sportsklubben som hadde over en milliard interaksjoner på sosiale medier i 2018.
Det er FC Barcelona sine egne hjemmesider som viser til tall fra CrowdTangle. Disse viser at Barca er ledene innen Instagram, Twitter og Youtube.
Instagram var den soleklare lederen hva gjelder interaksjoner på sosiale medier. Barca hadde totalt 989 millioner interaksjoner. Det er 30 millioner mer enn i fjor. Bak Barcelona fulgte Real Madrid med 703 millioner og Manchester United med 647 millioner. Barcelonas Instagram har økt med ni millioner følgere iløpet av 2018.
Også på Twitter er det Barca som leder an. Med hele 70 millioner interaksjoner doblet klubben tallene fra 2017. Barcelona ligger foran alle sportsklubber, og de andre fotballklubbene kommer et stykke unna. Real Madrid hadde 47 millioner, mens Liverpool hadde 46 millioner. Det hjelper at Barcelona har ni offisielle Twitter-kontoer. Barcelona på Twitter er tilgjengelig på disse språkene: Katalansk, spansk, engelsk, arabisk, fransk, portugisisk, japansk, tyrkisk og indonesisk.
På Facebook kommer Barcelona på andreplass, med 130 millioner interaksjoner. Dette gjelder kommentarer, likes og delinger.
Nummer en på YouTube
Plattformen som er nummer en når det gjelder videoinnhold er Barcelona ikke bare ledende hva gjelder visninger, men også i følgere. Det er 5.8 millioner som abonnerer på Barcelonas YouTube-kanal. I 2018 ble det lagt ut en del videoer og disse ble sett 271 millioner ganger. Det er dobbelt så mange visninger som nummer to på listen, Liverpool, fikk i 2018.
Dette er et bevis på at klubbens satsing på nye plattformer og medier har fungert godt og viser hvor populær Barcelona er som klubb verden over.