Går det mot en ny periode med den stolte UNICEF-logoen på vår historiske drakt?
FC Barcelonas president, Josep Maria Bartomeu, og visepresident for klubbens fond og sosiale medier, Jordi Cardoner, møtte tirsdag UNICEFs direktør for internasjonale partnerskap. Formålet med møtet var å arbeide på en forlengelse av avtalen mellom FC Barcelona og UNICEF og planlegge aktiviteter, da det markeres ti års samarbeid i september 2016.
Siden 2006 har FC Barcelona årlig donert 1, 5 millioner euro til UNICEF, og ifølge klubben skal partnerskapet alene i forrige sesong vært med på hjelpe over 300.000 barn på verdensbasis. For øyeblikket arbeides det blant annet med prosjekter som skal lære barn grunnleggende verdier gjennom sport og å hjelpe barns skolegang i Brasil, Kina, Ghana og Sør-Afrika.

Barcelonas arbeid for en bedre verden

Utover direkte økonomisk støtte har UNICEF-logoen som følge av samarbeidet hatt en plass på Barcelonas drakter – først på fremsiden og siden på baksiden under spillernummeret, etter avtalen med Qatar Foundation og Qatar Airways trådte i kraft. FC Barcelona har altså i snart ti år vært med på å gjøre folk oppmerksom på UNICEFs arbeid, noe som sannsynligvis har ført til flere private donasjoner.
Dermed forsetter FC Barcelona arbeidet for en bedre verden, etter at klubben nylig også stod for en kampanje, i samarbeid med Røde Kors, som satt fokus på å hjelpe flyktninger. Overskriften til kampanjen var «Tant se val d´on venim, si del sud o del nord», ord som man kan finne i Barcelonas hymne og som understreker viktigheten av at vi alle står sammen, uansett hvor eller hva vi kommer fra.