Camp Nou kan for første gang i klubbens historie få et kommersielt navn – men i første omgang ikke mer enn i ett år.
Salg av navnrettigheter på stadionanlegg har vært et hett tema i fotballverden i flere år, spesielt i Europa. Mange klubber med gamle og historiske stadionnavn har forsøkt å selge navnrettighetene for kommersielle formål, men har i samme slengen møtt sterk motstand fra egne supportere.
Siden Barcelona sitt nye stadionanlegg ble reist i 1957, har Camp Nou vært navnet. Et navn som skaper gåsehud for noen og mareritt for andre. Nå kan stadionnavnet for første gang bli et annet enn Camp Nou – offisielt, i hvert fall.

Til inntekt for korona-forskning

I går bekreftet Barcelona via sine nettsider at de har gitt navnrettighetene for 2020/2021-sesongen til Barça Foundation. Barça Foundation er klubbens egne organisasjon for veldedige formål og jobber med å forbedre livene til barn og ungdom over hele verden.
I løpet av de neste ukene skal organisasjonen, sammen med klubbens kommersielle avdeling, søke etter sponsorer som ønsker å kjøpe navnrettighetene for kommende sesong. Alle inntekter skal gå direkte til forskningsarbeid i Catalonia og resten av verden knyttet til koronapandemien.
Jordi Cardoner, som er klubbens visepresident og leder for Barça Foundation, hadde følgende å si om beslutningen:

— Bakgrunnen for beslutningen – kampen mot koronaviruset – er en global utfordring. Å være den beste idrettsorganisasjonen på verdensbasis innebærer at vi strekker oss så langt vi kan. Hvis vi kan være en inspirasjon for andre organisasjoner som er involvert i kampen mot viruset, kan vi kanskje skape håp for millioner av mennesker rundt om i verden som lider på grunn av denne pandemien.

Hva tenker du om beslutningen?