FC Barcelona er av verdens største klubber, og er en klubb som har opplevd veldig mye suksess særlig fra og med 90-tallet, og etter sent på 2000-tallet entret klubben en ny æra, og har vært med på å revolusjonere, og dominere verdensfotballen.
Etter hvert som tidene endrer seg så må klubben tilpasse seg for å beholde sin plass i toppen. Det er mye med fotballen som har endret seg de siste tiårene, og hvis man er for sen til å forberede seg til de nye endringene så kan det koste dyrt. Det er særlig på den teknologiske fronten Barça har lyst til å gjøre fremskritt, noe som de har gjort før. F. eks så var Barça en av de første lagene i verden til å bruke GPS til å følge spillerne på banen som på tiden var uhørt, og de har lyst til å være fremtredende innenfor bruken av teknologi nok engang. I 2017 så satte klubben i gang “Barcelona Innovation Hub”, som skal være med på hjelpe med å finne ut hvordan fremtidens fotball kommer til å se ut. De som jobber i huben tenker og vurderer alt i spillet fra hva spillerne drikker til VR simulasjoner.
Klubbpresident Bartomeu sier at han anser huben til å være et av Barças viktigste prosjekt, fordi han mener at idrettsutøverne i fremtiden kommer til å være bedre enn de vi har nå. De som jobber i huben sier at de er klare over at det ikke er en eneste robot som kan matche Messis geni på fotballbanen, eller at de kan løse fotball ved hjelp av algoritmer, men de har lyst til å legge til noe ekstra, fordi i fotballen så kan små marginer ofte være forskjellen på seier og tap.
Angrep i fotball handler om å lage fordeler for laget. Dette kan være numerisk (to av dine spillere mot en av deres), posisjonering (din spiller kontroller rommet) eller kvalitativ (Messi dribler mot en dårlig spiller). Håpet er at slike dataer kan utrede måter laget kan finne fordeler på. Akkurat nå så er det lite de kan gjøre for å hjelpe spillerne, men de lærer ved å observere de intelligente spillerne, f. eks så observerer de Busquets nøye fordi han vet hvordan han skal trekke en motstander til seg, og frigjøre en medspiller inn i rommet som motstander spilleren har forlatt. Han trenger ikke noe ekstra info via. en trener, eller øreplugg for å gjøre dette.
Her så har i så mange tilfeller analytikere ikke greid å få mer enn en intuisjon om hva Johan Cruyff hadde snakket om for 50 år tilbake. Mannen som er en av arkitektene til Barças suksess, og som videreførte arven fra Rinus Michels snakket konstant om spillere som hadde ansiktet sitt på riktig side av banen, han brydde seg lite om en spiller sin størrelse eller hastighet. For øyeblikket så brukes det mye tid på å studere klipp av motstanderlag, men det blir mest sannsynlig automatisert de kommende årene. Da kan man etter hvert prøve å forstå bedre Cruyff sin måte å se fotball på.
Selvfølgelig så er ikke Barcelona det eneste laget i verden som gjør noe lignende. Ignacio Palacios-Huerta, en direktør i Athletic Bilbao og professor i London School of Economics, sier at innenfor fotballanalyse så er det en klubb med en klar ledelse, og det er Liverpool. De har en gruppe med fire eller fem PhD innen matte og fysikk, og “de kan fotball”, men Palacios-Huerta skryter også av at Barça gir sine spesialister mer frihet, og at deres innovasjoner dekker flere ting enn Liverpool sine. Fordi de jobber ikke bare med det som skjer rundt kamper, men også med andre ting.
Det er seksten personer som jobber i huben, og de er i kontakt med styremedlemmer innenfor klubben, og de går rundt for å spre de nye tingene de har funnet, og hva de kan fortsette å utvikle. Akkurat nå så er mye av dette i en startfase, og blir for det meste brukt internt i klubben, men de har tilgang til 2500 idretttsutøvere fra 8 til 35 år fra masse forskjellige sporter, samtidig så har de mange avtaler med forskjellige universiteter og selskaper. Disse forskjellige selskapene, og universitetene som samarbeider med klubben kan teste dette produktet, og hvis det blir et gjennombrudd på f. eks hamstringsskader så har Barça sin utøvere førstegangsrett på dette produktet.
Hvis alt dette lykkes, og det blir gjort store gjennombrudd med dette prosjektet. Da planlegger klubben å spre dette på en global arena fordi de tar mottoet sitt “Més que un club» seriøst, og har lyst til å hjelpe verden rundt fordi de føler at det er plikt de har, men også for å få inn inntekter for klubben. Hvis et selskap markedsfører produktet som “testet hos FC Barcelona” da kan de kreve royalties fra selskapene, særlig hvis det er innenfor søvn og kosthold. Noe som er viktig både for idrettsutøvere på elitenivå, og for mannen i gata. Da kan klubben oppleve en drastisk økende inntektskilde.
Det er også mange andre ting innen spillerhelse både fysisk og mentalt, utvikling av nye fasiliteter og sportskomplekser, og masse annet som de har lyst til å fokusere på for at klubben skal kunne holde seg på toppen av verden. Om noen år så kommer en liten argentiner med 10 på ryggen til å slutte å spille fotball, og forhåpentligvis så kan et hvert fremgang eller gjennombrudd klubben gjør på hvilken som helst front bidra til at de fortsatt er en del av toppsjiktet.