NESTE KAMP: Kampboksen vår er nede for vedlikehold, så vi minner her om Villarreal–Barça, 27. april 2014 kl. 21.00, på C More Fotball og C SPORTS.
Sommershopping
Sommershopping

Sesongen er snart ferdig og fokuset blir sakte men sikkert flyttet mer og mer mot neste sesong. Hva bør Barcelona handle i sommer? Dagfinn Thon kommenterer.

Det spekuleres i diverse medier hver uke at nesten hver eneste profilerte fotballspiller kanskje, muligens, eller definitivt ankommer Camp Nou denne sommeren. En ting er sikkert: Majoriteten av disse oppslagene er bare vissvass, sludder og pølsevev for å selge aviser eller for å få «klikk», men noe annet som også er sikkert er at det vil bli endringer i spillerstallen før neste sesong, og antageligvis flere.

Medier og spesielt fotballfans er fantastisk flinke til å påstå bombastisk at: «Ola Normann er den klart beste keeperen tilgjengelig» eller «Vi hadde scoret mange flere mål hvis bare Ola Normann hadde blitt kjøpt til klubben». Fakta er at fotball engasjerer mer enn det aller meste og at supportere har en tendens til å konkludere, forkaste eller hylle spillere utrolig fort basert på et meget tynt grunnlag. Poenget mitt er at fotballsupportere som f.eks. følger Barcelona og spansk fotball ikke nødvendigvis har sett absolutt alle kampene i f.eks. den franske ligaen eller den nederlandske ligaen og kan derfor ikke si at Ola Normann er den beste midtstopperen Barcelona kan få tak i. Det supporteren godt kan mene er at Ola Normann er en god spiller og at han tror han ville passet inn, men det kan godt hende at det finnes en spiller som er enda bedre og billigere et annet sted i en annen liga, men som han ikke vet nok om fordi han ikke ser alle kampene – i alle ligaene – i hele verden.

FC Barcelona er en av de aller største klubbene i verden, de har heltidsansatte speidere som helt sikkert ser absolutt alle kamper i alle de største ligaene i verden samt å ha et samarbeidsnettverk som følger andre mindre ligaer sånn at Barcelona også har god oversikt der. Det er minst like viktig at man finner ut hvilke type egenskaper/spillertyper man trenger å addere til troppen for så å bruke dette speidernettverket til å finne den optimale spilleren i stedet for å gjøre det omvendt: «Han er utrolig god, vi får prøve å finne en plass til han». En spiller som kanskje ikke den gjennomsnittlige fotballsupporter vet mye om, men som klubben kanskje har sett i hver eneste kamp i flere år kan være den spilleren som klubben faktisk trenger.

Defensive forsterkninger

Følgende er hva jeg mener hadde vært fordelaktig og fått inn i troppen til neste sesong med fokus på egenskaper og styrker heller enn diverse aktuelle eller ikke aktuelle navn med begrunnelse i det jeg har skrevet over.

Keeper: Valdes ønsker seg vekk og kontrakten hans går ut om ett år. Uansett hva grunnen til at han ønsker å forlate klubben er så lønner det seg sjelden å ha personer i klubben som ikke ønsker å være der. Etter alt som Valdes har gjort for klubben så bør man forsøke å få solgt han denne sommeren hvis det er det han selv ønsker, da vil klubben få penger for han i stedet for å la han gå gratis om ett år. Derfor mener jeg at klubben bør kjøpe en ny keeper.

Målvakten bør være:

Aktiv og god i feltarbeidet: Barcelona er uansett hvem de møter i Laliga eller Champions League nesten hver eneste gang det laget med sammenlagt færrest centimeter på strømpelesten. Dette bidrar til at vi har sluppet til mange sjanser på defensive dødballer og ved innleggssituasjoner. Den nye keeperen bør i ganske stor grad tørre å forlate streken for å fange og bokse ut baller fra farlig område. Dette fører til at færre dødballer får lov å falle ned veldig nærme målet og vi vil forhåpentligvis få færre sjanser og mål mot oss på defensive dødballer.

God én mot én. Barcelona har ballen mer enn alle andre lag i verden og forsvarer seg så og si aldri lavt. Dette fører til at man får mange hurtige angrep mot seg fordi Barcelona stort sett hele tiden får press på motstanderens ballfører og det andre laget får lite rom og tid til å bygge opp ett etablert angrep, men samtidig etterlater Barcelona seg mye bakrom. Derfor får ofte motstanderlaget store sjanser én mot én mot keeper når de først får sjanser fordi det er et enormt bakrom å angripe i. Siden en keeper for Barcelona vil stå store deler av kamper å se på at laget har ballen, må han klare å holde seg påskrudd og konsentrert selv om det er kan gå lang tid imellom involveringene.

God med ballen i beina: Selv om Barcelona etter at Pep dro ikke har vært like ekstreme til å ønske/lykkes med å spille seg ut bakfra langs bakken i pressede situasjoner, så må en Barça-keeper være trygg og god i pasningspillet med presise pasninger kort og langt, langs bakken, og i høyden for at Barcelonas spillestil skal fungere optimalt.

Midtstopper: På Tito sin første pressekonferanse som Barcelona-manager sa han at han ønsket å kjøpe en midtstopper som også kunne spille pivote(den som spilleren dypest i banen av de tre på sentral midtbane). Klubben klarte ikke å hente den/de spillerne som de hadde mest lyst på, og endte opp med å kjøpe Song i håp om at han kunne være backup på stopperplass. Ikke overaskende så har ikke 35 år gamle Puyol spilt veldig mange kampene i år på grunn av skader. I tillegg ble Mascherano skadet og mistet den viktigste delen av sesongen. Det førte til at Bartra ble kastet inn i viktige CL-kamper etter å ha fått veldig lite tillit tidligere i sesongen, og kom inn i de avgjørende kampene med lite kamptrening. Den offensive backen Adriano ble også brukt som stopper ved siden av Pique i viktige kamper. Her bommet Barcelona forrige sommer da de ikke fikk inn en ordentlig stopper, samt at de ikke ga tillit til Bartra tidligere i sesongen. Slik hadde han vært litt mindre kamprusten da han ble kastet innpå i flere av de viktigste kampene denne sesongen. Derfor er det samme status som for ett år siden – en stopper skal kjøpes:

Jeg mener at Barcelona bør hente en stopper med disse kvalitetene:

Lederegenskaper: Pique er uten tvil en god spiller, men han er tidvis noe udisiplinert og uvøren i spillestilen, og han er ingen ledertype. Puyol har alltid vært lederen bak i forsvaret og har strammet opp Pique når det har vært nødvendig og har vært den som virkelig har tatt tak. Puyol fyller 36 år i løpet av neste sesong og det er naivt å tro at han kan spille veldig mange kamper neste sesong, både pga. skader og alder. Derfor må klubben planlegge en førsteellever som er god nok uten Puyol på laget, så for det heller være en bonus hvis kapteinen er i toppform når de viktigste kampene skal spilles. Tidligere så spilte Abidal på backen, en defensiv robust og bunnsolid spiller, mens Alves hadde mer offensive friheter på motsatt side. Nå er begge backene meget offensive og har sine styrker fremover på banen. Derfor mener jeg at det er utrolig viktig å hente en stopper som har lederegenskaper og som er midtstopper med stor M. Med en Pique som er god offensiv og litt udisiplinert defensivt samt to offensive backer så bør man se etter en stopper med liknende kvaliteter som vår aldrende kapteinen har, for å få organisert forsvarsfireren bedre og for å komplimentere ferdighetene til Pique.

Pasningsspill: Selv om jeg mener at det man trenger er en stopper som er god defensivt, så må en Barcelona-forsvarer i hvertfall være brukbart komfortabel med ballen i beina. Med en spillestil som går ut på å spille seg ut bakfra langs bakken, så er det en enorm svakhet hvis en av stopperne er håpløse med ballen i beina. Da vil motstanderne legge press på han og Barcelona vil ikke være like gode i utspillsfasen.

Det er de to viktigste egenskapene jeg mener at sommerens stopperkjøp bør inneha, men det er selvfølgelig viktig med hodestyrke for å hjelpe til å minske antall baklengsmål fra dødballer og innlegg. Som nevnt tidligere etterlater Barcelona seg mye bakrom pga den offensive tilnærmingen. Derfor er det gunstig hvis forsvarspillerne har brukbar fart i beina for å kunne begrense bakromstrusselen. Det er likevel ikke et must fordi gode stoppere kan kompensere mangel på hurtighet med smarte ageringer og god posisjonering.

En ny toppspiss

Spiss: Alle kan se hvor avhengig Barcelona er av Messi, og det er ikke så rart heller. Alle lag i hele verden hadde vært avhengige av verdens soleklart beste spiller hvis de hadde hatt han på laget, men det er ikke til å stikke under en stol at flere av angrepspillerne har skuffet denne sesongen.

I 2009 hentet Guardiola den svenske stjernespilleren Zlatan, og tanken bak signeringen var smart. På denne måten har du en spiss som strekker laget, truer midtstopperne, og skaper rom for blant annet Messi. I tillegg er han en notorisk målscorer og sterk i lufta til nytte både offensivt og defensivt.

Barcelona har tidvis under Pep, men også denne sesongen, spilt en skjev 4-3-3 der den ene kanten har blitt flyttet frem som spiss (som regel Villa) for å overlate den siden til en offensiv back (som regel Alves). Å få inn en spiss foran Messi gjør at midtstopperne må kvie seg litt for å støte ut på argentineren i mellomrommet fordi de har en spiss og forholde seg til. Et smart trekk, men dessverre har ikke David Villa vært god denne sesongen. Jeg tror ikke at 31-åringen, som ikke har vært det samme etter det lange skadeavbrekket, kommer tilbake til det nivået som gjør at han bør spille fast for Barça.

Messi har selv uttalt at han liker å spille med en spiss foran seg. Etter 2-1 seieren over Sevilla sa Messi: «Med Villa på topp kunne ikke Sevillas stoppere komme frem, og det ga meg mer rom». En av midtstopperne kan uten stor risiko bryte ut av forsvarsfireren for å støte på Messi hvis ikke stopperne har en spiss i sin sone og forholde seg til. Jeg mener at vi ikke har en god nok spiss i troppen per dags dato som kan spille foran Messi og true midtstopperne. Jeg tror det er lurt å få inn en spiss som ikke er fornøyd om han ikke scorer minst 20 mål i løpet av en sesong. Denne spissen kan lage rom for Messi, kombinere med han, og bidra sånn at det i større grad enn denne sesongen er flere enn Messi som er målfarlig.

Jeg er enig med Viljar Siljan som skriver at det hadde vært spennende å se Barcelona spille med to dype midtbanespillere slik som Spania gjør. Dette tror jeg kunne vært en god ide fordi i motsetning til tidligere har vi nå to backer som er klart best fremover, og som etterlater seg enorme rom defensivt når de kommer fremover på banen. Jeg mener begge backene bør ha mye offensiv frihet fordi det er der styrkene deres ligger. Det å ha en fantastisk offensiv spiller i Alba til å holde igjen defensiv når vi angreper sånn at Alves kan gå fremover, er bortkastet talent i mine øyne. Spiller man med to dype på sentral midtbane i stedet for én, slik man gjør nå, kan man i større grad dekke de rommene som backene etterlater seg når de går i angrep. I en slik 4-2-3-1 formasjon kan Messi spille i en fri rolle bak spissen. En spennende tanke, men uansett om man spiller en skjev 4-3-3 eller en 4-2-3-1, så mener jeg at vi bør handle en toppspiss.

Dette er en illustrasjon over Barcelonas skjeve 4-3-3 formasjon som man spilte i hjemmekampen mot AC Milan(4-0), en formasjon som er blitt brukt flere ganger denne sesongen, blant annet i den nevnte kampen mot Sevilla.

Tilbake til 2009 og Guardiola. I vanskelige bortekamper i både serie og Champions League spilte ofte Barcelona med Puyol og Pique som stoppere, Abidal på back, Busquets som anker, Keita som indreløper og Zlatan på topp. Det er seks hodesterke spillere. Da klarte man i mye større grad enn denne sesongen og holde unna for bortelagets innlegg og dødballer. Denne sesongen har Puyol stort sett vært skadet, 170 cm høye Alba har spilt på backen, samt at Keita er borte fra klubben. Man har dessuten ikke lenger en robust spiss. I mange av de viktige kampene i år har vi kun hatt Pique som en hodesterk spiller samt Busquets som er brukbart. Det ekstremt aggressive defensive presset som har vært tidligere har ikke vært fullt så bra denne sesongen (Milan hjemme er et godt unntak), noe som har ført til at Barça har vært noen prosent dårligere i gjennvinningsfasen og i det defensive presset. Det har bevisst eller ubevisst gjort at motstanderne har fått noe mer ballbesittelse, og når man er langt fra komfortable med å forsvare seg i etablert forsvar, så er resultatet at man har sluppet inn 39 mål på 36 seriekamper mens man i fjor kun slapp inn 29 mål på 38 seriekamper. Ser man på dette som en helhet er det ikke veldig rart at man slipper til flere sjanser på dødball og ved innlegg enn i fjor.

Derfor mener jeg det hadde vært gunstig om denne spissen som jeg ønsker kjøp inn har litt hodestyrke sånn at han også kan hjelpe til på defensive dødballer. Jeg snakker ikke om en gedigen targetspiss, dog gjerne en som er litt høyere enn 170 cm.

Vi går en meget spennende sommer og 2013/2014-sesong i møte.

André
Tor, 23. mai 2013 kl. 18.19

Kjempe fin artikkel, Dagfinn! :) Har du noen ønsker over spillere som skal inn eller ut?

Meg
Tor, 23. mai 2013 kl. 18.35

Som jeg har nevnt tidligere hadde Akinfenwa vært en morsom signering som også er gratis, da får man en person med styrke som Hulken, og han har lit høyden, men denne personen kan true motstanderens forsvar, med sin styrke og høyde, han er også gratis så det hadde ikke skadet å prøve, selv om han antakelig ikke hadde rukket å få inn TikiTaka stilen. Men jeg er enig med det som står i artikelen her. Man burde ha mer hodestyrke en det man har, for vi klarer ikke å forsvare oss mot hodesterke spillere, men vi trenger også en spiss som kan vinne hodedueler, Zlatan var en passe bra spiller sånn sett, men han likte seg ikke i Barça. Men at vi trenger ertatninger for noen er det ingen tvil om.

Oscar
Tor, 23. mai 2013 kl. 18.43

Flott artikkel! Jeg tror Falcao hadde vært perfekt for Barça, utrolig hodesterk og god med skudd foten å han er en spiller som scorer minst 20-30 mål hver sesong.

Einar
Tor, 23. mai 2013 kl. 19.01

Herlig artikkel.

Er enig i alt du sier. Keeperen må være enormt god en mot en og han må gjøre det godt i feltarbeidet og være god med ball i beina. Keeper som passer perfekt? Neuer. Er han tilgjengelig? Nei. Da må vi se på et annet alternativ som er tilgjengelig . Ter stegen. Han kan fort bli verdens beste keeper og han vil bort. Perfekt.

Midtstopperen trenger som du sa: Lederegenskaper, trygge pasninger og hodestyrke (bonus med fart).

Spilleren som hadde vært helt perfekt hadde vært Sergio Ramos, men han er jo selvfølgelig uaktuell. Så da må vi se på en annen. Hummels er jo en fantastisk stopper som er ung. Han har sagt at han fortsetter i Dortmund, men ta det med en klype salt. Akkurat det samme sa Van Persie.

Spissen må være en goalgetter av rang som forsvaret til motstanderen er redd for. Samtidig må han være god på hodet og med ball i beina. Perfekte spiller er Falcao, men det er usannsynlig mtp pris og at tito ikke vil ha han. Neymar har alt bortsett fra hodestyrke. Men hvis vi bruker denne formasjonen neste år (regner med at Song blir bedre neste år og hvis ikke kan vi få inn en ny.) ( Alba og Alves som ekstremt offensive backer):

Neymar

Messi

Iniesta Thiago

Alba Busi Song Alves

Hummels Pique

Ter stegen

Her har vi 4 hodesterke spillere som gjør at vi ikke har det problemet i neste sesong. Hummels skal kun tenke på det defensive. Nå kan song og busi dekke rommene alba og alves. Siden alba og alves vil bli dyttet lengre frem på banen funker de som vinger og våpen fra kantene. Neymar må også passes på av forsvaret. Dette gjør at vi blir en vanvittig trussel offensivt igjen. Og vi er solide deffensivt. Dette er oppskriften på barca-sukses etter min mening.

Christer
Tor, 23. mai 2013 kl. 20.30

En fantastisk artikkel Dagfinn! Hvilke spillere etter dine ønsker ønsker du deg til klubben? Kanskje evt. skrive en liten artikkel med aktuelle spillere som passer med dine kommentarer?

Ali
Tor, 23. mai 2013 kl. 20.33

Inn: Ter stegen, Hummels, Reus og Neymar!

Ut: Pedro, Villa, Valdes og muligens Masch.

Tre til fire endringer begge veier vil holde mer enn nok, vi må kvitte oss med spillere som presterer som verdenstjerner mot bunnlag men ellers er usynlige mot lag på samme nivå med oss selv eller er bedre!

Gizz
Tor, 23. mai 2013 kl. 20.38

Flott artikkel, men skulle gjerne sett hvem du ønsket i de forskjellige posisjonene

Magnus
Tor, 23. mai 2013 kl. 20.41

De overganene som bør sjer er å kjøpe Hummels og Neimar eller hvordan det skrives… de som jeg syns bør selges er Alexses jeg syns hannikke passer og jør det godt nokk i Barça og de får mye for han og så :PP

Rashid Yakhaev
Tor, 23. mai 2013 kl. 20.58

Herlig artikkel !

Jeg syns Neymar eller Aguero hadde vært perfekt sammen med Messi. Neymar er en spiller som er taktisk, klarer lett 1 mot 1 mot motstandere, å han hadde lett puttet inn ialfall 25 mål i sesongen !

Grunnen for at Aguero burde blitt koblet til Barça er fordi han skjenner Messi veldig godt. De kombinerer sammen på Argentina, slo Spania, Tyskland,Brasil med masse mål ! Å han hadde også lett puttet inn 25-30 mål i sesongen. Keeperen vi henter burde være Ter stegen,Dea gea eller Courtois (om det er sånn man staver det), fordi alle 3 er unge å kan lett bli verdens beste. Midstopperen burde være Thiago silva, men vi lokket han ikke ifjor. Så kanskje gå for Kompany eller Hummels?

Ivar
Tor, 23. mai 2013 kl. 21.06

4-2-3-1 er altfor defensivt til Barcelona å være. Virker som folk glemmer vi har tidenes soleklart beste midtbaneanker i laget og med en litt mer løpssterk Thiago istedet for Xavi, så er det absolutt ingen grunn til hive seg på mainstream formasjonen med 2 defensive. Pedro vet vi alle hva er god for, så det er igrunn en venstre kantspiller som burde prioriteres. Tror ikke en spydspiss som putter 20-30 hver sesong gjør ikke Messi så veldig glad, da vi har sett reaksjonen hans når Villa/Sanchez/Pedro/Tello velger andre løsninger enn å sentre ballen til argentineren.

grus
Tor, 23. mai 2013 kl. 21.09

Artig artikkel med gode analyser. Jeg ser at flere tar inn like mange spillere som skal ut. Det er litt feil da vi har et veldig overskudd pga av opprykk. En skal ha plass til bla mer spilletid til bla Tello, Thiago og Deufoleu, og jeg håper en av disse kan «erstatte» Neymar. Med Alexis (ja) og Deufoleu lengere frem og Iniesta mer sentralt, så vil det ta av presset fra Messi. Spesielt Iniesta tror jeg vil gjøre en kanonjobb igjen, noe han ikke gjør på kant. Beklager eventuell dybdeinnsikt, men det er nå litt tanker. Konklusjonen min er at vi ikke trenger noen nye spisser, og heller bør fokusere på en god stopper (og keeper).

Anders
Tor, 23. mai 2013 kl. 21.15

Keeper kan omtrent være hvem som helst, litt bevist burde han dog være, f eks Begovic som har omtrent alle egenskapene Barça trenger av reaksjoner og luftstyrke. + han er ikke bare god på FM.

Føler ikke Hummels er riktig mann for forsvaret, siden han minner mer om en Chygrinsky som ikke passer så bra med Pique da ingen av dem er særlig raske. Kompany, Thiago Silva osv burde vurderes, men de har jo litt høy pris..

Barça trenger ikke en klassespiss pga Messi. Spissene er vant til å score mål, ikke gi ballen videre og Messi scorer jo over 30 mål pr sesong i ligaen. Luis Suarez hadde vært perfekt ettersom han har vist i Liverpool at han kan dra et lag som ikke stoler på bare en spiller.

Villa, Sanchez, Alves og Mascherano burde selges ettersom de ikke presterer eller viser tegn på å ikke fungere i laget lenger og Thiago burde begynne å erstatte Xavi som virker mer og mer trøtt for hver kamp som går..

Alexander Larsen
Tor, 23. mai 2013 kl. 21.34

Drømmer om De Gea, Thiago Silva, Reus og Neymar men noe som ville kostet rundt 1 milliard. Men Barça trenger forsterkninger nå

Kjetil
Tor, 23. mai 2013 kl. 21.36

Bale, Falcao, Da Silva, og Ter Stegen.

Det er da lov å drømme?

André
Tor, 23. mai 2013 kl. 21.45

@IVAR

Er delvis enig, men selv om vi har 2 defensive betyr ikke det at den ene kan ligge lengre opp enn den andre. ;)

Herman
Tor, 23. mai 2013 kl. 21.46

Får vi tak i Thiago Silva har vi akkurat det som trengs. Han er rask, god på pasninger, sterk på hodet, flink både offensivt og deffensivt, og etter min mening verdens beste på sklitaklinger. I tillegg kan han alt dette mens han holder hodet kaldt som is.

rasmus
Tor, 23. mai 2013 kl. 21.50

Veldig bra artikkel ! savner som flere sier dine egne ønsker på hvilke spillere som har de egenskapene du beskriver. En keeper kommer vi helt sikkert til å få kjøpt, hvem? ingen anelse. Men Ter Stegen er absolutt en veldig god kandidat. Jeg mener at vi bør fokusere mer på å få inn en god midstopper enn en spiss, på topp har vi gode folk, selv om ikke alle har fått fram sitt beste i sesongen. Tello er en spiller som vokser mer for hvert år og kommer til å bare bli bedre og bedre. En typ Thiago Silva eller Ramos/Pepe bak i forsvaret har skapt veldig stor trygghet neste sesong. Håper for all del at ikke overgangssesongen blir en skuffelse, ettersom egne fans, ansatte i barca og medier skaper store snakkiser for hver dag som går rundt Barça og spillerkjøp. Er litt redd for at vi kommer til å sitte skuffet i sofaen etter sommeren ….. Håper min magefølelse tar feil !

Viktor
Tor, 23. mai 2013 kl. 22.21

Ledelsen har gitt uttrykk for at de ikke ønsker å bruke masse penger på keeper. Guaita, herregud, hva er det de tenker med? Caballero!!! Kjøp han!! Enormt god 1 mot 1, god med ballen i beina og alt i alt en god keeper. Kan umulig bli veldig dyr, sikkert billigere enn Guaita som i mine øyne er en mye, mye dårligere keeper

Anders S
Fre, 24. mai 2013 kl. 01.07

Først og fremst: Hvis Neymar bare ønsker å spille for Barcelona, så kommer det til å skje. Interessen er som vi vet gjensidig, og brasilianerens nåværende kontrakt går snart ut. At vi trenger en angriper hersker det liten tvil om, og ingen i våre rekker er i nærheten av å ha det samme potensialet som neymar. Enkelte vil trekke inn Deufoleu, men han er 19 år, og definitivt ikke startmateriale. Noen her antyder at han liksom skal gå rett inn på laget osv, det er ønsketenkning, for å ta en særdeles urettferdig sammenligning: Han er ingen Messi, som scoret hat-trick mot real som 19-åring. På sikt kan Deufoleu bli en glimrende spiller, men jeg tror vi må noen år frem i tid.

Det viktigste er uansett forsvaret. Og som det understrekkes i artikkelen: » Derfor er det samme status som for ett år siden – en stopper skal kjøpes». Eller Skal det?

«For Vilanova, PSG’s Thiago Silva is the only centre back option. Transfer almost impossible, but Barcelona monitoring events at PSG. [as]«

Løst rykte? Spekulasjon? Men så vidt jeg har skjønt så er ikke as den absolutt verste kilden? Dessuten minner det litt om Tito, og en tidligere melding har også gått på at det vurderes å kjøre nok en sesong uten stopperforsterkninger. Er dette i så fall strategiske uttalelser?

Hvis denne meldingen faktisk skulle stemme, så er det etter all sannsynlighet snakk om Titos siste sesong. Det finnes faktisk andre løsninger enn silva, og hvis man ikke tar tak i en overtydelig skrøpelig forsvarsrekke, så frykter jeg nye el classico hvor ronaldo går ut som den store avgjørende spilleren. Han leker med vårt nåværende forsvar.

Videre: En ny keeper må inn.

Hvem forsvinner? Valdes, Villa, dos santos og abidal. Kanskje man ønsker andre ut av porten, men tito har et forhold til enkeltmenneeskene, og kanskje han holder igjen. Dessuten murret det jo litt om autoritet i garderoben en periode.

Dette vinduet er det mest spennende på flere år, hvis ting gjøres riktig og man har med en topp xavi minst en sesong til, da kan vi nå gamle høyder. Men det er et stort «Hvis».

Vidar
Fre, 24. mai 2013 kl. 03.02

Alle som sier at vi ikke trenger en midtspiss «for da blir Messi sur og det er jo han som skal score målene», rett og slett ikke har peiling. 1.Stopper. 2.Spiss. 3. Keeper. 4. Neymar+eventuelle andre, det bør være prioritetsrekka.

Aleks
Fre, 24. mai 2013 kl. 09.38

Må si meg enig med deg, Vidar. Messi spiller jo helt klart best med en spiss foran seg og en evt Neymar bør virkelig komme sist i rekka. En skikkelig bauta er noe jeg savner i dagens Barça og en målfarlig spiss, som har fart, teknikk, og ikke minst, litt styrke.

Da finnes det mange alternativer, jeg selv har en sans for PL-spisser som: Aguero, Torres, Hernandez og Suarez, der sistnevnte ville vært den «beste» signeringen. Med «beste» mener jeg at Suarez har utrolige kvaliteter og tilføye laget, men han er jo et brushode av en annen verden. Hvis vi bare hadde klart og temme Suarez er jeg sikker på at han kunne nådd store høyder. Suarez hadde også vært den enkleste signeringen, da Liverpool ikke får CL-spill eller annet enn engelsk fotball, samtidig som han slite med å finne seg til rette i England.

Kjetil A
Fre, 24. mai 2013 kl. 10.21

Hvordan noen i det hele tatt kan klare å nevne Pepe/Ramos i denne sammenheng er for meg helt vannvittig. Da spiller jeg heller med Roura som stopper enn å se noen av de to med Barça drakt.

Tobias
Fre, 24. mai 2013 kl. 16.26

Vi trenger 1 spiss, 1 stopper og en keeper

Spiss( kunne vel prøvd neymar der?)

Stopper(hummels og hvis ikke han vil thiago silva

Keeper(ter stegen)

Hvis dette skjer er jeg sikker på at barcelona ville blitt mye bedre :)

Ivar
Fre, 24. mai 2013 kl. 19.33

Suarez? ^^

Ørjan Nes Haugen
Man, 3. jun 2013 kl. 18.02

Vi trenger minst 3 spillere til i tillegg til Neymar. Drømmer om Lukaku på topp, David Luiz i forsvar, og kanskje en Courtois i mål, hadde vært noe! Både Lukaku og Luiz er blitt sterkt linket i det siste, så får håpe det ligger noe i ryktene! Drømmelag 2013/2014: Courtois – Alves, Pique, Luiz, Alba, Iniesta, Busquets, Xavi/Thiago – Messi, Cavani/Lukaku, Neymar

BLAUGRANA.NO oppfordrer alle til å bidra aktivt, men vi ber om at du behandler andre med respekt og verdighet. Vi fjerner alt upassende innhold vi blir gjort opperksomme på og utestenger brukere som ikke følger våre regler.